شـــاهــبــنــد ر KING PORT

[ نام قدیم بندرکنک ]

شـــاهــبــنــد ر KING PORT

[ نام قدیم بندرکنک ]

نظری برتاریخ عرب هوله در جنوب ایران - قسمت اول

              

 

 

 

 

 

 

 بانام ویاد خداوند متعال وصلوات بر محمد(ص) وآل محمد قبل از

 

آغاز کلام در مورد ابن بحث باید به عرض برسانم که مطلب ذیل

 

سر آغازی ست بر تحقیق وسیعی در زمینه نقل وانتقالات اعراب

 

 به جنوب ایران وبالعکس که این تاریخ تا بحال در قید  ابهام بوده

 

 و باز نمودن این پرونده بسیاری  از مسایل را مطرح خواهد کرد

 

 لازم بذکر است که هدف از طرح چنین مباحثی تنها بخاطر

 

 دانستن است وبس  که دانستن نور است وندانی تاریکی مطلق .

 

 

 

 

 

 

 

شهر تاریخی بستک که عده کثیری از هوله بدان ساکن بودند

 

 

 

 

 

قبایل هوله :

 

 

 

 

 

به قبایلی از جزیره عربی که بدلایل مختلفی از قبیل

 

قحط سالی - جنگ - اختلاف بین قبایل و...

 

 از جزیره عربی  به  سمت مناطق جنوبی ایران 

 

 بعلت تشابه آب وهوایی و منطقه ای منتقل شده

 

و به دلایلی دبگر از قبیل تبعیض و  درگیری با حکومت های

 

وقت آن زمان دوباره به جزیره عربی برگشته اند هوله

 

(به ضم ه  وکسر واو و فتح لام ) میگویند ولفظ صحیح آن

 

همان حوله به معنای متحولین  می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

Howela, The Arabs that came back from Persia

منطقه تجارت هوله در شهر خبر (بضم خ) از شهرهای عربستان۱۹۵۸  

 

 

 

 

 

 

 

اولین قبایل مهاجر عربی به سمت 

 

 

 

جنوب ایران :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از قوافل مهاجر جزیره عربی

 

 

 

 

 

 

العباسیون : از ذریت عباس بن عبدالمطلب هاشمی -

 

رضی الله عنه - عم پیامبر اکرم (ص) میباشند که اصل شان

 

 مکی ست وابتدا به مدینه منوره وسپس به بغداد منتقل

 

شدند وآنجا را به پایتخت خلافت عباسیون در عراق  مبدل

 

کرده و هنگام حمله مغولها به بغداد و انقراض سلسه عباسی

 

در اواخر خلافت  المعتصم بالله  بسال ۶۵۶ ه.ق   از طریق لرستان

 

 به سوی ایران گریخته و ابتدا در شهر خنج  ساکن شدند که

 

  در ان منطقه به چند فرع مختلف تقسیم  شدند که گروهی منتمی

 

 به المعتصم بالله وگروهی منتمی به اسماعیل عباسی و دیگران    

 

منتمی به اعمام این دو  میباشند.

 

 

 

 

 

 

المدنیون - المدنی : دومین قبیله عربی مهاجر از جزیره عربی

 

 بسوی  جنوب ایران بشمار آمده که از طریق حسین بن علی

 

بن ابی طالب (رضی الله عنهما) منتمی به قبیله بنی هاشم بوده 

 

 که پس از ورود به سواحل ایران در منطقه ملو ازتوابع غربی

 

شهرستان بندر لنگه  مستقر شدند.

 

 

 

 

 Howela, The Arabs that came back from Persiaبندرلنگه

 

 

 

 

الانصار - الانصاری - که از انصار مدینه منوره بوده و از طریق

 

 منطقه قطیف واقع در جزیره عربی  بسوی جنوب ایران 

 

 بسال ۱۶۷۹ م  راهی شدند و ابتدا در منطقه هرمود (هرمود باغ )

 

مستقر شده واز آنجا به روستا های مختلف هرمود

 

وشهرهای اوز - گو ده و کرمستاج  انتشار یافته وگروهی

 

 از آنها از آل معین  بریاست شیخ عبدالله معینی به جزیره قشم

 

رفته و کنار قبیله قواسم - حکام وقت جزیره قشم - ساکن شدند

 

- قبیله انصار مشهور به علمای خود بودند و گروهی از اعراب  معروف

 

 به الخواجه نیز با آنها همراهی داشتند که در منطقه

 

خور از توابع لارستان ساکن شدند وبرخی دیگر نیز در جنوب

 

 ایران انتشار یافتند.

 

 

 

 

 

الواسم - القاسمی - گروهی از قبیله قاسمی منتمی

 

 به قبیله عنزه در جزیره عربی که مقرشان جنوب عراق بوده

 

بسبب حمله مغولها به عراق وانحلال سلسله عباسی به

 

 عمان رفته  وسپس در منطقه راس الخیمه از اماره های امارات

 

 متحده عربی منتقل شدند که آن زمان تسمیه جلفار را برخود

 

داشت - وبسال ۱۱۶۹ ه . ق  گروهی از قواسم بریاست شیخ

 

صقر قاسمی بسوی سواحل جنوبی ایران مهاجرت کرده وابتدا

 

در منطقه بستانه از توابع غربی شهرستان بندرلنگه ساکن شده

 

وپس از یکسال قبیله آنها به سه مجموعه تقسیم شدند  :

 

که مجموعه اول در منطقه کافرغون نزدیک به منطقه بستانه

 

ومجموعه دوم در شهرستان بندرلنگه و مجموعه سوم آنها  به

 

ریاست شیخ راشد قاسمی در جزیره قشم مستقر شدند .

 

 

 

 

 

 

 از شیوخ قواسم

 

 

 

 

 

 

 

آل حرم - الحرمی : که منتمی به عشیره راضیه از عشایر

 

جزیره عرب هستند وبعلت سکن اولیه اشان کنار حرم مکی بدین

 

 نام معروفند - هجرت آل حرم به سوی جنوب ایران بعلت بروز اختلافاتی

 

 بین این قبیله وقبیله ثقیف از قبایل قدرتمند جزیره عربی آغاز شد که

 

ابتدا در روستایی بنام حله بند  مستقر شدند وبهمراه آنها بدین هجرت

 

گروهی از قبیله های  بنی تمیم وبنی مالک همراهی

 

داشته که  بنی تمیم  در منطقه چاه مبارک از توابع عسلویه 

 

 وبنی مالک در منطقه ایی بنام الحزه مستقر شدند واین هجرت

 

 بسال ۱۰۶۱ ه . ق صورت گرفته است .

 

 

 

 

 

 

آل نصوری : از بطن قبیله جبور  از قبایل جزیره عربی هستند ومنتمی

 

 به قبیله بنی خالد که از ساکنین اصلی منطقه الاحسا‌ ازمناطق

 

 معروف جزیره عربی هستند که به ریاست شیخ  خالد بن مهنا الجبری

 

 بسوی جنوب ایران مهاجرت کرده وبدانجا مستقر شدند .

 

 

 

 

 

المرازیق : از قبیله العجمان وفرعی از قبیله آل سلیمان از دیگر  سکان

 

قدیم منطقه الاحسا و نجد در جزیره عربی هستند که پس از مهاجرت

 

 به جنوب ایران از طریق مسقط پایتخت عمان  در منطقه کافرغون

 

 از توابع غربی شهرستان بندرلنگه مستقر وسپس به منظقه مغویه

 

از توابع غربی همان شهرستان منتقل شدند واین هجرت بسال

 

 

۱۱۶۹ ه . ق صورت گرفته است . 

 

 

 

 

 

 

 از مجالس قبایل عربی

 

 

 

 

 

آل علی العلی : از بطن قبیله سبیع از  ساکنین  منطقه نجد

 

 در جزیره عربی هستند که از طریق منطقه قطیف  به منطقه

 

شیبکوه در بندر لنگه  منتقل شده و درمنطقه ایی بنام راس بستانه 

 

(چسپیده به روستای بستانه از توابع غربی شهرستان بندرلنگه )

 

مستقر شده واز آنجا به روستای دیوان شرقی از توابع غربی بندرلنگه

 

 ونهایتا در بندر چارک   مستقر شدند.

 

 

 

 

 

 

 

بنوحماد - الحمادی : از قبایل عربی  هستند که از طریق منطقه

 

 شیبکوه وارد جنوب ایران شدند وقبلا به  آل حمیدی نسبت

 

 به بزرگشان حمد بن حمید میگفتند  که از بطن حمیدیین در

 

جزیره عربی منتمی به قبیله جذام  میباشند که ابتدا به منطقه

 

العدید در قطر   هجرت کرده وکنار قبیله العبادله در آنجا ساکن شدند

 

 وبسال ۱۵۲۴م  بر اثر اختلافی بین آنها وقبیله العبادله بسوی جنوب

 

ایران هجرتی دوباره را آغاز کرده ودر مناطق مختلفی از جنوب ساکن

 

شده وبدویان آنها در منطقه نخیلو مستقر گردیدند .

 

 

 

 

 

از شیوخ آل حمیدی

 

 

 

 

العبادله - العبیدلی : قبیله بزرگی از جزیره عربی از سکان منطقه

 

نجد منتمی به قبیله عبادله مطیر از بطن قبیله شمر

 

(به کسر ش وفتح م)  هستند که از جزیره عربی بسال ۹۵۰ ه.ق

 

 ابتدا به منطقه العدید در قطر مهاجرت کرده و بسال ۱۱۱۷ ه.ق این

 

 قبیله از هم گسسته وگروهی به ساحل عمان (عجمان وراس الخیمه  )

 

منتقل وگروهی  به عراق وگروهی دیگر به سرزمین اصلی خود

 

یعنی نجد برگشتند اما فرزندان عبید بن حمود بن عبدالله بن حمود

 

 بسوی جنوب ایران منتقل شده وابتدا در منطقه ایی بنام بند  عبیدل

 

و راس المنصوری  مستقر وسپس به منطقه ایی بنام صریمان رفته

 

ونهایتا در منطقه نخل خلفان مستقر شدند.

 

 

 

 

 

بنی بشر : منتمی به قبیله آل مره هستند که بهمراه قبیله آل علی

 

به جنوب ایران مهاجرت کرده وابتدا در منطقه راس بستانه مستقر

 

 وسپس به منطقه تا به تا  در جزیزه قشم منتقل شدند .

 

 

 

 

 

 

الدواسر : گروهی از این قبیله بریاست مبارک بن محمد الدوسری

 

از منطقه وادی الدواسر به جنوب ایران منتقل شده  ودر روستای

 

 نخیلو مستقر شده وبه قبیله بنی حماد در زمان حکم شیخ علا ق

 

الحمادی پیوستند .

 

 

 

 

 

 

 

کنده - کندی : از قبیله های بزرگ جزیره عربی مهاجر به جنوب

 

 ایران بشمار می آیند که نسبت به بزرگشان ثور بن عدی بن الحارث

 

 بن یشجب بن یعرب بن قحطان معروف به کنده بدین نام معروف

 

گشتند  که این لقب بدلیل کفران نعمت پدری به بزرگشان  منسوب است 

 

 که اصلیت وی یمنی  واز معروفترین اقوام وی صحابی جلیل امرو القیس

 

 بن عباس الکندی - رضی الله عنه -  میباشد.

 

 

 

 

 

 

 

دیگر عشایر :بغیر از قبایل ذکر شده عشایر دیگری نیز در جنوب ایران

 

 مستقر شدند که از آنها میتوان الخاجه - النجدی - آل سعید -

 

الخاطر - الخان - الملا و... را نام برد که در منطقه فرامرزان مستقر

 

 شدند .آنها نواده های اعراب فاتح بوده و از معرو فترین رجال آنها میتوان

 

 از ملا شیخ ملا علی و شیخ عبدالواحد فرامرزی نام برد . ناگفته نماند

 

که اعراب دیگری نیز به سوی جنوب ایران هجرت نموده وبا اعراب جنوب

 

 مخالطت کرده که  هیچ ربطی به عرب هوله ندارند .

 

 

 

 

 

 Howela, The Arabs that came back from Persia

ازمحله های قدیم هوله در شهرخبر- عربستان ۱۹۵۸

 

 

 

 

 

 

 

 بدینجا با گروهی از اعراب مهاجر به جنوب ایران (هوله) آشنا شده 

 

 ووجه تسمیه آنها وعلت آنرا جویا شدیم - در قسمت دوم به بیان

 

مسایل مختلفی الی حین بازگشت این اعراب به سرزمین اصلی

 

خود و باقی ماندن عده زیادی از آنها در جنوب ایران  خواهم پرداخت .  

 

 

 

 

 

 

 

 

 منبع تاریخ قبایل :      روزنامه   الیوم   عربستان

                           شماره های   ۸۳۸۲و۸۳۸۳

                                بقلم صالح الذکیر

 

 

 

 

 

 

                                         ادامه دارد

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 14 + ارسال نظر
چوک سورو سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 22:59 http://suru.blogsky.com

با سلام خدمت حمدان گرامی و تشکر از مطلب خیلی مهم شما ، این کار شما باعث می گردد که در اینده بهتر بتوانیم تاریخ این منطقه و جابجای اقوام مختلف در حوزه هرمزگان و هرمز قدیم بررسی کنیم . چون تا کنون بررسی کاملی از نقش اعراب و قبائلی که در این منطقه حضور داشتند انجام نگرفته .

موفق و سر بلند باشید

علیک السلام
با تشکر از حضور همیشگی شما سرور عزیز بایدبعرض برسانم که شناخت اقوام مختلف هرمزگان نیازمند بررسی های فراوانی است که نیاز به تحقیقاتی وسیع ودسته جمعی داشته که همانا بسی از تاریخ ما درلفافه ابهام است - البته بسیاری از دوستان ملامت کنان پرداخت حقیر را به این مسایل دال بر عرب گرایی اینجانب میدانند - و یا تسمیه بندرکنگ را بنام شاهبندر راجعل تاریخی دانسته و ...
البته بنده هیچ ملالی از این گفته ها ندارم چون ناشی از تعجیل و تصمیمات سرسری دوستان بوده وقلت سن آنها وغرور جوانی اشان برخورد با تمام این مسایل را بدون اندیشه وفکر بهمراه دارد . ونمی دانند که مهمترین اصل وجود شناخت بوده وسپس سازندگی واصلاح امکان پذیر خواهد شد .بازم از حضور همیشگی شما سرورم سپاسگزار م وامید موفقیت وپیشرفت شما را از بارگاه باریتعالی خواهان وخواستارم.

سیدجلال چهارشنبه 21 آذر 1386 ساعت 19:36 http://kolger.blogsky.com

سلام
عالی بود. به نظرم قابلیت انتشار در قالب یک کتاب رو داره.

علیک السلام آقا سید عزیز
این نظر لطف شماست - از خضور همیشگی اتان سرورم بسیار سپاسگذار و ممنونم.
پاینده باشید.

chokelack پنج‌شنبه 22 آذر 1386 ساعت 04:12 http://harfenagofta.blogfa.com

slam beraroom
jegarom omrom nafasom
agha mamnoonaz etalate jameet
make toei araboon mondeym
faghat zorom ata az ei dehatiune mahyava khor((ma ham mahyava akharima dar zemn dehati hamhim)) ke bekhoshon kheyli balalabala abinen
albata balanesbate bazi az azizon
moafagh bashi

aleek salam behtarin behtarinon
sadeghtarin sadeghon
ay tamom ahsas o vojod
hich zoret nit azizom
nadon kasin ke aslekho ah yad bebart
aib nan har kojaey boden
aiben ke nadony bapet ken (khetab be hamo mahyava khoron)
shari dar ay rabeta oma ke ba zody to hami weblog abiny.
ghadam ranja atka lotf atke bozorgi atke ke hondy
shad o khoram o saboland o ... bemony behtarin behtrinon.

فرببرز پنج‌شنبه 22 آذر 1386 ساعت 08:51

سلام عزیزم خوبی وبلاگه قشنگی داری خوب ممنون می شم که بیای به من سر زنی نظرتو بگی ببینم همشهری عزیزم تبادل با لینک هستی من اپم منتظر حظور گرم سبزتان هستم

درود برتو عزیز
همین الان خدمت خواهم رسید .ممنون ازحضورتان.
پاینده بمانید.

بنگرى پنج‌شنبه 22 آذر 1386 ساعت 14:44 http://www.bangeree.blogsky.com

سلام و خسته نباشید...
مطلب جامع و مفیدی بود ...
واقعا شناخت قبایل و تقسیم بندی آنها ...یا همان شجرنامه کار بسیار آسانی نیست و شما با ارائه دادن این مطالب بسیاری از دانستنیهای مفید را به بینندگان وبلاگتون ارائه میدین ..
همیشه در گامهایتان موفق و موید باشید.

علیک السلام سرور عزیز
بازم بتده نوازی کرده وسری به حقیر زدید- ممنونم بزرگوار من -باید بعرض برسانم که در ادامه این مطلب به حقایق خواهیم رسید که دانستن انها خالی از لطف نیست .
شاداب وخرم بمانید

چوک بندرعباس پنج‌شنبه 22 آذر 1386 ساعت 17:16 http://bander-abbas.blogfa.com

سلام کاکا...نخسته...
خیلی عالی و کامل هسته کاکا...
یه سوالی از کاکام امه...
اگم ایی قبیله حمادی اکثریتشون طرفون گچین بندر ننشتن ؟
از کاکای گلم هم موات تا درباره قبایل المهندی، المطاوعه ، الساده، الکواری ، النعیمی ، الرمیحی ، الکعبی و العجمی هم بنویس...
موفق بشی کاکا...

درود بر تو کاکا
والا خدمت کاکای عزیز خو عرض بکنم که بنده مدتها تو گچین بالا بسر امبرده و مخلص تموم گچینیوون عزیزم هم هستم اما اوطو که مه امدیده گچینیوون عزیز اصل آریایی ن نه کمتر نه بیشتر - البته مزاح نکردنم تحقیقی تو ایمورد وموردون دگه که تفرماییده اکنم وبعدا جواب کاکای عزیز خو ادم - اه حضور همیشه سبزت کمال تشکر امه .
سلومت بشی و موفق و پایدار.

مهتاب دختر کنگ پنج‌شنبه 22 آذر 1386 ساعت 23:06 http://www.mahtab-e-kong.blogfa.com

سلام
به من هم سر می زنی؟

علیک السلام
چرا که نه؟
از حضورتان متشکر وممنونم.
پیروز باشید.

بانوی کنگی جمعه 23 آذر 1386 ساعت 02:25 http://www.banooyekongi.blogsky.com

سلام
مطالبتان برای شناخت جامعه جنوب خیلی جالب و جامع بود وبرای بعضی ها که می خواند تاریخ کنگ را خدشه دار کنند مدرک محکمی می تواند باشد البته اگر شما تحقیقا تت را از منبع های موثقی بهره گیری کرده باشید .
موفق و پایدار بمانی .

علیک السلام سرور بزرگوار
مطمن باشید که این تحقیقات بصورت وسیع و با وجود اسناد ومدارک لازم صورت گرفته و در ادامه آن به مطالب مهمی خواهیم رسید . - ممنون ومتشکرم از حضور همیشگی وهمراهی صمیمانه شما سرور بزگوار .
پاینده باشید.

سلام مجدد
مرا ببخشید در کامنت قبلی آدرسم اشتباه دارد.صحیح آن این جاست.

علیک السلام
ممنون از حضور مجددتان.
موفق باشید.

عسلویه دوشنبه 26 آذر 1386 ساعت 01:52 http://andishevarz.logfa.com

خسته نباشی از این تحقیق مفید...ولی بهتر بود که تنها به یک منبع اکتفا نمی کردید....
خیلی ها داستان پردازی خوب بلدند..بخصوص که تحقیق به روش علمی در خلیج مرسوم نیست و اغلب به گفته های شفاهی استناد می شود...
ما اعراب اصلی منطقه جنوب ایران هستیم و ما این منطقه را اباد ساخته ایم

درود بر تو سرور عزیز
از همراهی وراهنمایی های پربارتان کمال تشکر را دارم اما در این زمینه از منابع مختلفی استفاده کرده ام که ذکرشان از قلم افتاده در قسمت های بعدی این مطلب به ذکر آنها خواهم پرداخت .

فریبرز دوشنبه 26 آذر 1386 ساعت 09:24 http://fariborzrefie.blogfa.com

سلام خسته نلاشید وبلاگه خوبی دارید قشنگه ممنون می شمکه بهم سر بزنی تبادل با لینک هستی منتظر حظور سبزتان هستم

علیک السلام فریبرز جان
در اولین حضور پربارتان ادرس وبلاگ خود را فراموش نمودید- اما همین الان به خدمت حاضر خواهم گردید .
از حضور پربار و از یافتن دوستی صمیمی مانند شما افتخار بندری بودن خود را به اوج خواهم رساند.
پایدار بمانید.

فریبرز دوشنبه 26 آذر 1386 ساعت 09:36 http://fariborzrefie.blogfa.com

سلام کجایی.........

علیک السلام
ممنون ازحضور مجددتان - در خدمتم .
عید سعید قربان بر شما مبارک باد.

حسام پنج‌شنبه 9 اسفند 1386 ساعت 15:01

من که مطمئن نیستم شما راست میگین-تحریف تاریخ کار زشتیه

عبدالله یکشنبه 24 مرداد 1389 ساعت 14:48 http://parsian3000.blogfa.com

برادرعزیزخیلی جالب بودمردم مانیازدارندکه به اصل ونسب خودواقف باشندمنتظرنوشته های بیشترازشماهستیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد